|
Lammenschansweg : Voortgang tijdelijke maatregelen / Progress temporary measures
02.10.2024 : Onlangs heeft de gemeente toegelicht welke resultaten het nader onderzoeken van de ongevallen op de kruising Koninginnelaan/Zeemanlaan/Lammenschansweg heeft opgeleverd. Uit het bestuderen van ... English follows the Dutch text
... de politierapporten van 2021 tot 204 van ernstige ongevallen ( met letsel) bleek dat er in totaal 18 ongevallen plaatsvonden op/rond de kruising Koninginnelaan. De analyse van de ongevallen en een schouw ter plekke heeft de gemeente ertoe aangezet extra maatregelen te nemen.
Het gaat om:
1. Pijlen aanbrengen op het fietspad om twee richtingen aan te geven. 2. Borden met fluorescerende achtergrond plaatsen bij oversteekplaatsen 3. Verlichtingniveau op voetgangersoversteek Koninginnelaan verbeteren 4. Snelheidsdisplay plaatsen vóór de kruising 5. Vrije bus strook inkorten, groenstrook middenberm opschuiven 6. Rammelstroken met verhoogde band toevoegen in de bochten van en naar de Lammenschansweg 7. Knik in fietspad maken na fietsoversteek van Zeemanlaan naar de Koninginnelaan 8. Middenberm op de kruising aanpassen.
Het verkorten van de vrije bus strook is met name bedoeld om snelheid af te remmen en automobilisten te helpen zich te focussen op de kruising. De groenstrook opschuiven zorgt ervoor dat de kruising niet meer in een flauwe bocht valt. De rammelstroken, verhoogde banden in het wegdek, verkleint de bochten, (=) vermindering snelheid en voorkomt dubbele opstelling=verbetering zicht. Voor de knik in het fietspad geldt ook= vermindering snelheid.
De planning is dat de maatregelen tegelijk met de andere maatregelen zullen worden uitgevoerd, van december 2024 tot ongeveer februari 2025. De genoemde maatregelen hebben prioriteit.
De vertegenwoordigers van de bewoners konden zich goed vinden in de maatregelen, maar met name de initiatoren waren teleurgesteld dat dit nu pas gebeurt.
Progress temporary measures Lammenschansweg
The municipality recently explained the results of further investigation into the accidents at the intersection of Koninginnelaan/Zeemanlaan/Lammenschansweg. From studying the police reports from 2021 to 204 of serious accidents (with injuries), it appeared that a total of 18 accidents occurred at/around the intersection of Koninginnelaan. The analysis of the accidents and an inspection on site prompted the municipality to take additional measures. These are: 1. Applying arrows on the cycle path to indicate two directions. 2. Place signs with fluorescent background at crossings 3. Improve lighting level at pedestrian crossing Koninginnelaan 4. Place speed display before the intersection 5. Shorten free bus lane, move green strip central reservation 6. Add rumble strips with raised strip in the bends to and from Lammenschansweg 7. Make a bend in the cycle path after cycle crossing from Zeemanlaan to Koninginnelaan 8. Adjust central reservation at the intersection.
The shortening of the free bus lane is mainly intended to slow down speed and help motorists focus on the intersection. Moving the green strip ensures that the intersection is no longer a gentle bend. The rumble strips, raised strips in the road surface, reduce the bends, (=) reduce speed and prevent double positioning = improved visibility. The bend in the cycle path also applies = reduce speed.
The plan is that the measures will be implemented simultaneously with the other measures, from December 2024 to approximately February 2025. The measures mentioned have priority.
The representatives of the residents were happy with the measures, but the initiators in particular were disappointed that this is only happening now.
|